0
Your Cart

Mätplan

Affärsmål, strategi och segment

Företagets affärside (business objective) handlar om försäljning och jag har valt att definiera den såhär: Din destination för garn, mönster och handgjorda virkade produkter. Där kreativitet och gemenskap möts i varje tråd.

Företagets strategier och taktiker har som huvudfokus e-commerce, som handlar om försäljning av garn, mönster och virk tillbehör. Sekundära strategier är att generera leads, få potentiella kunder att bekanta sig med företaget och lära känna varumärket bättre. Ytterligare ett sekundär taktik är att företaget fungerar som en online info och support sida då tanken är att användare ska kunna finna relevant information samt kommunicera och dela med sig av tips och trix till andra besökare.

Segmentering ligger till grund för att förstå kunderna och användare bättre. Genom att förstå olika kundgrupper kan man effektivisera sin marknadsföring och öka kundrelationer när man då fokusera på ett segment. De segment som kommer analyseras är trafikkällor och geografiskt, i framtiden kommer även kampanjer att analyseras men då det för närvarande inte finns några kampanjer kommer detta inte analyseras i detta steget. Trafikkällor är relevant för att se varifrån användare kommer från till sidan. Frågor att ställa: ”Hur har kunderna kommit in på sidan? Vad är vanligast och vad ska vi satsa mer på? Nyhetsbrev? Email? Direct? Organic?”. Genom att svara på dessa kommer vi se vart användarna kommer ifrån och därmed kunna fokusera marknadsföringen till de som funkar bra och förändra de som funkar sämre för att dessa ska bli bättre. Geografiskt segment ser till varifrån användarna kommer ifrån geografiskt sett. Just nu är sidan optimerad för att sälja produkter i Sverige då språk, valuta osv är anpassad för Sverige, det geografiska segmentet kan komma att påverka detta om kunder kommer från andra länder och sidan då behöver optimeras till andra språk. Nu i uppstartsläget är exempelvis frakten gratis, för att få fler att vilja handla och därmed etablera sig på marknaden, men det geografiska segmentet kan komma att påverka detta om kunderna bor långt borta och tillägg av fraktkostnader kan vara en viktig del för att öka intäkterna.


KPI – Transaktioner

Den KPI som är i huvudfokus är främst transaktioner (köp). Denna kommer att utlösas genom att kunden får fram sidan ”Tack! Vi har tagit emot din beställning”, efter att beställningen har skickats och mottagits.

Lagd i kundvagn är en sekundärt nyckeltal som kommer att analyseras för att identifiera varför användaren inte går vidare i köpprocessen och uppfyller huvudmålet genomförd transaktion. För att spåra dessa har jag laddat ner en färdig modul med taggar, utlösare och variabler som spårar alla e-handels händelser.

Här är en bild från Google Analytics upptäckarverktyg där händelserna följs och man kan se antalet visade artiklar, artiklar som lägst i kundvagnen och köpta artiklar. Stapeldiagrammet kommer från verktyget Looker Studio för att få en tydlig överblick vad kunderna gjort på sidan. Slutsats av detta är att kunderna går vidare i köpprocessen och väljer att beställa produkterna de lagt i kundvagnen och tittat på. För att se den totala försäljningen finns det även ett poängkort som visar den totala intäkten.


KPI – Inloggad användare

En annan KPI är antal inloggningar. Detta gör att vi kan se vilka användare som har loggat in på sidan och detta utlöses när en användare klickar på ”logga in” knappen. Detta för att både uppfylla strategin försäljning, för att spåra inloggade köpare, och generera leads, för att se vilka som tar nästa steg i processen och väljer att logga in på sidan.

En sekundär KPI till detta är de användare som registrerar sig på sidan. Det finns också som en tag i Google Tag Manager (GTM) och är kopplad till Google Analytics (GA).


KPI – Om oss

För att generera leads till webbshoppen och därmed skapa ett starkare varumärke och få kunderna att bli engagerade och ta nästa steg i att bekanta sig med sidan är ett sätt att få dem till att besöka ”om oss”-sidan. Här får de information om företaget och kan förhoppningsvis ta nästa steg att antingen interagera eller köpa något från hemsidan. KPI:n är då ”Hur många har kollat på vår ”om oss” sida?” och denna utlöses när en användare går in på sidan ”om oss”. Denna aktiveras både vid klick på knappen ”Läs mer om oss” på startsidan och när en användare varit inne på sidan ”om oss”.

Här kan vi se uppföljningen av spårningen i GA4. En analys vi kan dra av detta är att klick på knappen om oss på startsidan endast gett ett fåtal klick medans sidan har visats betydligt fler gånger, detta kan bero på att fler väljer att klicka sig in på sidan om oss via menyn istället för att klicka på knappen.


KPI – Kontakt

Ytterligare ett sätt att generera leads och skapa interaktion kommer att ske när en användare kontaktar oss. Denna KPI:n grundar sig också i strategin online info/ support när kunder vill ha hjälp och då kontaktar oss. Denna KPI:n kommer mätas på tre olika sätt; inskickat kontaktformulär och kontakt via telefon och mail. Utlösaren kommer då vara när användaren trycker på ”skicka” och target kommer vara uppfyllt när användaren får upp meddelandet ”Tack för att du kontaktar oss! Vi återkommer snart till dig.”. Kontakt via telefon eller mail kommer att skickas när användaren klickar på länkarna på sidan. Dessa visas då som ”mail_click” och ”tel_click” i Google Analytics när de har utlösts. Då är denna KPI:n uppfylld.

Kontaktformulär:

Mail klick:

Telefon klick:

Hur det visas i GA4:


KPI – Lästa inlägg

Den sista KPI:n som kommer att vilja spåras är lästa inlägg, detta kommer att triggas när en användare klickat på ett inlägg. Detta kommer att spåras då det är en del i båda strategierna leads genereringen när användare interagerar med sidan och online info där användare finner tips och trix. Här är antalet taggar som finns och dessa har triggats på samma sätt via sidvisning och page URL till den specifika sidan.

GA4:


Andra tags och triggers som har skapats men inte ingår i KPI:er och targets:

Accepterade Cookies:

Logga ut klick:

Skapa konto i kassan:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Till toppen